Csak a tesztemen keresztül!

Szakmai gondolatok informatikai rendszerek teszteléséről.

Gazda

Friss topikok

  • Akron: @Verhás Péter: Az ügyfeled a cég (vezérigazgatóval, Józsi nénivel) A cég ellenőrzi le és veszi át ... (2018.01.31. 14:09) Miért UAT
  • Verhás Péter: @ hrgy: Egy kicsit felhúztam magam, de sebaj. A lényegi állításokban igazad van, ám a személyekre... (2011.10.09. 00:25) A tesztelés nem mindenható
  • crix: Ez a hozzáállás. Sajnos most is. Aztán csodálkoztak itt a népek, amikor bevállaltam a hétvégi munk... (2011.10.05. 16:56) Újra fizetni kell
  • crix: és milyen specifikáció mentén ment át az ügyfél? elég blind? (2011.10.05. 13:41) Ügyfélteszt
  • fqqdk: fitnesse, concordion, és cucumber integráció lesz? (2011.03.05. 13:42) Automatizált tesztelés és üzleti tesztelés

Társblogok

Laikus tesztelő?

2009.09.14. 10:22 | Verhás Péter | 1 komment

Tesztelni ne az teszteljen aki fejleszt. Ne csak ő. Ez elég evidens, de hogy miért is ne, annak igen emlékezetes példáját tapasztaltam tegnap.

Készítettünk egy videót a Pegamento tesztelési technológiáról (ez itt a reklám helye), de voltaképp mindegy is, hogy miről. A lényeg, hogy screen capture-ök, hangalámondás, magyarázat 11 percben felér két órányi cikk elolvasásával. Két nap alatt lehet elkészíteni, és mivel nem csináljuk minden nap még a fun factor is megvan kicsit.

A videó készítésekor nem csak slide-okat rajzolok, hanem futtatom is a bemutatandó rendszert és olvasom a szöveget, ami kihívás, mert az agyamat (két dolog egyszerre) ugyanúgy kihajtja 150%-ra mint a CPU-t. Most sem értem, hogy az 1.7MHz CPU honnan vesz időszeletet a screen capture programhoz, hogy az USB diszkre írja a tömörített videót, amikor fut alatta a Tomcat beépített HSQL-lel, Confluence, GreenPepper, SOAPui és a CPU előtte is 100%-on pörgött amikor a mintapéldákat beállítottam. Talán azon spórol, hogy a Chrome, mint kliens kevés CPU-t eszik.

Amikor készen lett megkértem a feleségemet, hogy nézze át. Mivel 11 perc, meg nem is szeretem hallgatni a saját hangomat, ezért kimentem mosogatni. Alig két és fél perc telt el, amikor kiabál, hogy itt egy hiba.

No fene!

Hiba?

Nem vártam, hogy hibát talál benne, inkább azt, hogy olyanokat mond, hogy ez a mondat magyartalan, vagy nagyon makogok meg hasonlók. Hiba? De hát mindent futtatva vettem fel, nincs benne csalás, működött. Mondjuk egyszer két snitt között újraindítottam a Tomcat-et, mert 1GB memória kevés az egész demo végigfuttatásához miközben a HSQL is ugyanabban a JVM-ben van, de az a snitt később van, szinte a legvégén, és nem is vártam, hogy azt észreveszi.

Meg különben is: feleségem végzettségét tekintve orvos. Ez meg egy elég mély szakmai videó. Az alatt a fél perc alatt amíg mellette álltam a videó indítása után majdnem be is aludt. Akkor most mi van? Rajzanak a fejemben a gondolatok, és nem értem.

Megtörlöm a kezem, és megyek a géphez. Megállítjuk a videót, visszatekerjük (ez is milyen jó szó, unokáim azt sem fogják tudni, hogy létezett valaha mágnesszalag, de a videót ők is tekerni fogják).

A kép alján egy XPath kifejezésben 'http://websevriceshare.com' az namespace. Mi ezzel a baj? A szerviz amit a demoban "tesztelünk" a webservice.com oldalról jön, maguk alól veszik a névteret is. Persze, le is törném a kezüket, ha mondjuk a verhas.com névteret használnák (vagy éppen örülnék?). De megtehetnék azt is.

De nem webservice hanem websevrice! (kimondva azonnal hallható a különbség)

Lassan felfogom, hogy mi a gond amit kiszúrt, és rájövök, hogy csak egy névtér elnevezés, aminek csak az a kritériuma, hogy egyedi legyen. Elgépelték, de senkit sem zavart.

"Azt nem mi rontottuk ... " kezdem. (Milyen érdekes az emberi elme. Nem az volt az első, hogy az nem hiba, hanem, hogy nem én voltam.) "... meg mindegy is. Az csak egy névtér."

"Egy mi?"

"Csak egy név. Az is lehetne ott, hogy habakukk. Nem számít."

És ha számított volna? Gondolja bárki is közületek, hogy tudva tudták, hogy el van írva, és direkt csinálták? Vagy a tesztelés során csak egyszerűen átsiklott, senki nem vette észre, és mindenhol a namesapce öröklődött copy-paste, copy-paste, mint a német írásmódú magyar vezetéknevek...

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/api/trackback/id/tr181380641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FutoBolond 2009.09.15. 17:05:44

azoknak, akik nalam diplomaztak, azt az altalam is valahol hallott tanacsot adtam tovabb: nezesd at a diplomaterved a nagymamaval helyesirasi es fogalmazasi hibakat keresve. egyreszt a nagymamak nagyon lelkesek, alaposak, valamint ami a legfobb, nem tereli el a figyelmuket a szakmai tartalom :)
süti beállítások módosítása