Csak a tesztemen keresztül! - Utolsó kommentek
blfr4@https://blog.hu
©2024 blog.hu
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat/full_commentlist/1#c34550592
Válasz erre: Miért UAT
2018-01-31T14:09:33+01:00
2018-01-31T14:09:33+01:00
Akron
http://blog.hu/user/85336
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat?full_commentlist=1#c34550430" class="reply_nick_264813" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 34550430 );">@Verhás Péter</a>: Az ügyfeled a cég (vezérigazgatóval, Józsi nénivel)<br />
A cég ellenőrzi le és veszi át a munkát (vagy sem).<br />
Hogy cégen belül mi történik (személy szerint ki dönt) az ebből a szempontból nem lényeges.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat/full_commentlist/1#c34550430
Válasz erre: Miért UAT
2018-01-31T13:46:29+01:00
2018-01-31T13:46:29+01:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat?full_commentlist=1#c34549362" class="reply_nick_85336" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 34549362 );">@Akron</a>: A felhasználó a Józsi néni, aki a gép előtt ül. Az ügyfél pedig a vezérigazgató, aki esetleg soha az életben nem ül le az ügyviteli szoftver elé.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat/full_commentlist/1#c34549362
Válasz erre: Miért UAT
2018-01-31T10:49:45+01:00
2018-01-31T10:49:45+01:00
Akron
http://blog.hu/user/85336
Elég zavaros fejtegetés. A programozó szempontjából bizony az ügyfél a felhasználó és ő fizet (ki más?). Hogy az ügyfélnék fizikailag kik és hányan használják a programozó által készített felületet az miért kellene, hogy érdekelje a programozót?? <br />
<br />
Az ügyfél azaz felhasználó (user) egy jogi személyt jelöl és nem egy egyént.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat/full_commentlist/1#c30407882
Válasz erre: Miért UAT
2016-05-31T12:42:17+02:00
2016-05-31T12:42:17+02:00
Gyula Madarasz
http://blog.hu/user/1033132
Ez szerintem hulyeseg: "Mert technikai és kicsit sem üzleti szemléletű az informatika? Pedig nem ártana."<br />
- Az informatika sokszor uzleti szemleletu, es ez elegge art is! A vegtermek minosegeben legtobb esetben.. Maskeppen: Ha nem uzleti celbol keszitenenek szoftvereket, hanem azert, hogy hasznalhato legyen a 'user/felhasznalo' szamara elfogadott modon es informatikai minosegi szempontbol is elfogadottan, es talan nem azon menne a harc hogy 'uzleti szempotok' szerint legyen jo akkor talan lehet, hogy mindenki jobban jarna. Ez utobbi sok esetben egyaltalan nem azonos ugyanis a szakmai minoseggel es ez baj. Nem tesz jot mert:<br />
- Az ugyfel abban a hitben fizet, hogy valami nagyon profi dolgot kapott pedig ez egyaltalan nem biztos,<br />
- A fejlesztoceg hirneven sokszor csorba esik a minosegen aluli, de draga vegtermekek miatt,<br />
- A programozok egy ido utan kihanyak a beluket is azert, amit kiadnak a kezuk kozul.<br />
Persze ott az erem masik oldala: van aki szerint ezzel a filozofiaval nem lehet megelni, de az ne hivja magat informatikusnak, es legfokeppen ne akarka definialni az informatikat. Az informatika nem az uzletrol szol, ezert nem uzleti szemleletu. Az informatika technologiakrol es mernoki munkarol szol. Az uzletrol egeszen mas szakma gondoskodik, nem veletlenul NEM az informatikusok adjak el az informatikai termekeket. (szerintem)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2011/10/04/a_teszteles_nem_mindenhato/full_commentlist/1#c14650497
Válasz erre: A tesztelés nem mindenható
2011-10-09T00:25:22+02:00
2011-10-09T00:25:22+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
@ hrgy: <br />
Egy kicsit felhúztam magam, de sebaj. A lényegi állításokban igazad van, ám a személyekre vonatkozó állítások megalapozatlanok, általánosítások és nem igazak.<br />
<br />
Én C programozó vagyok. És Java is. Bár ha az évek számát nézem amit C programozással töltöttem, meg amit Java-val, akkor 1:5 az arány a C javára, még mindig. (Ezen most így leírva maga is megdöbbentem, mert már 5 éve gyakorlatilag csak Java-t programozok.)<br />
<br />
Aki konkrétan elkövette a bug-ot, lehet, hogy hanyag volt. De számít ez? Értelmes ember, (tényleg nem programozott annyit C-ben, mint én), ezt most megtanulta. Személyeskedni nem érdemes, csak konfliktust okoz. A cikk nem erről szólt.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2011/10/04/a_teszteles_nem_mindenhato/full_commentlist/1#c14650351
Válasz erre: A tesztelés nem mindenható
2011-10-08T23:55:43+02:00
2011-10-08T23:55:43+02:00
hrgy
http://blog.hu/user/164716
Ez a hiba alapvetoen elkerulheto, ha ismeri az ember a C programozas alapjait:<br />
- inicializalatlan teruletet sosem adunk at<br />
- mielott atadunk egy memoriateruletet, mindig kinullazzuk<br />
- Ha ismeretlen a visszaadott adat merete, akkor a kinullazast egy olyan karakterrel vegezzuk, amit nem adhat vissza a titkosito modul.<br />
<br />
Annyi a javatokra szolhat, hogy nem C programozok vagytok, azonban sajnos ez ilyen esetekben nem mentseg.<br />
<br />
Bocs, de ez most igazabol programozoi hanyagsag volt. Attol, hogy tesztekkel ez nem kimutathato, meg hanyagsag.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/02/16/ujra_fizetni_kell/full_commentlist/1#c14621509
Válasz erre: Újra fizetni kell
2011-10-05T16:56:14+02:00
2011-10-05T16:56:14+02:00
crix
http://blog.hu/user/49110
Ez a hozzáállás. Sajnos most is. Aztán csodálkoztak itt a népek, amikor bevállaltam a hétvégi munkát a zökkenőmentes átállásért. Milyen szép is az, amikor hétfőre, minden szebb és jobb.<br />
De sajnos nagyon erősen tettenérhető ez a hozáállás, itt a legmodernebb szektorban a szoftverfejlesztésben is. Pedig az ember azt várná a fiatal mérnököktől, akármiktől, hogy nem túlesni akarnak a feladaton hanem elvégezni. Kár
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2011/10/04/a_teszteles_nem_mindenhato/full_commentlist/1#c14621478
Válasz erre: A tesztelés nem mindenható
2011-10-05T16:50:58+02:00
2011-10-05T16:50:58+02:00
crix
http://blog.hu/user/49110
én köszönöm :)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat/full_commentlist/1#c14621474
Válasz erre: Miért UAT
2011-10-05T16:50:17+02:00
2011-10-05T16:50:17+02:00
crix
http://blog.hu/user/49110
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat?fullcommentlist=1#c8985180" class="reply_nick_173630" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 8985180 );">@akocsis</a>: abszolút egyetértek. Nagyon kellemetlen helyzet amikor a user először szembesül az új bevezetésre váró rendszerrel, és SEMMI nem működik. Aztán amikor meg olyat adunk át ami csak kicsit szebb, de minden kontrol kb ugyanott van, és minden hotkey működik akkor viszont a felhasználó hozzáállása maximálisan pozitív.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/21/ugyfelteszt/full_commentlist/1#c14619702
Válasz erre: Ügyfélteszt
2011-10-05T13:41:00+02:00
2011-10-05T13:41:00+02:00
crix
http://blog.hu/user/49110
és milyen specifikáció mentén ment át az ügyfél? elég blind?
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2011/10/04/a_teszteles_nem_mindenhato/full_commentlist/1#c14619361
Válasz erre: A tesztelés nem mindenható
2011-10-05T13:03:25+02:00
2011-10-05T13:03:25+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
Köszönjük :-)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2011/10/04/a_teszteles_nem_mindenhato/full_commentlist/1#c14619318
Válasz erre: A tesztelés nem mindenható
2011-10-05T12:58:16+02:00
2011-10-05T12:58:16+02:00
crix
http://blog.hu/user/49110
Na már megérte feliratkozni.<br />
Vártam az új bejegyzést. vártam. Majd megérkezett \o/
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2011/02/01/automatizalt_teszteles_es_uzleti_teszteles/full_commentlist/1#c12810762
Válasz erre: Automatizált tesztelés és üzleti tesztelés
2011-03-05T13:42:35+01:00
2011-03-05T13:42:35+01:00
fqqdk
http://blog.hu/user/279744
fitnesse, concordion, és cucumber integráció lesz?
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/02/06/az_ugyfel_igaza/full_commentlist/1#c12401958
Válasz erre: Az ügyfél igaza
2011-01-31T23:53:38+01:00
2011-01-31T23:53:38+01:00
palacsint
http://blog.hu/user/212007
Legközelebb először az ls -laR kimenetét kell elkérni :)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/25/agilis_nem_agilis/full_commentlist/1#c10977486
Válasz erre: Agilis? Nem agilis?
2010-09-10T18:47:44+02:00
2010-09-10T18:47:44+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/25/agilis_nem_agilis?fullcommentlist=1#c10976674" class="reply_nick_33704" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 10976674 );">@sambalabammbumbumm</a>: Ja, csak a megoldás mindig a részletekben rejlik. Mindig a részleteket kell megoldani, és akkor kirajzolódik az egész.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/25/agilis_nem_agilis/full_commentlist/1#c10976674
Válasz erre: Agilis? Nem agilis?
2010-09-10T17:32:40+02:00
2010-09-10T17:32:40+02:00
Van_mikrohullámú_sütőtök?
http://blog.hu/user/33704
Főnököm mondta vala (isten nyugosztalja), hogy az ügyfél szempontjából 2 módszertan/megoldás van: a jó és a rossz.<br />
<br />
Az, hogy ez mennyi idő alatt, milyen költséggel, milyen technikai megoldással stb. valósul meg tárgyalás és részletkérdés.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/08/02/mnd_arfolyam_lekerdezes_soap_on_keresztul/full_commentlist/1#c10831796
Válasz erre: MNB árfolyam lekérdezés SOAP-on keresztül
2010-08-26T21:39:01+02:00
2010-08-26T21:39:01+02:00
Marhefka István
http://blog.hu/user/451323
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/08/02/mnd_arfolyam_lekerdezes_soap_on_keresztul?fullcommentlist=1#c10637335" class="reply_nick_254625" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 10637335 );">@Viczi</a>: "Nem, itt nem gazdasági érvek vannak, hanem igénytelenség. És ez sajnos mindenütt jellemző."<br />
<br />
Jajjj! Szívemből szóltál! :)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/08/02/mnd_arfolyam_lekerdezes_soap_on_keresztul/full_commentlist/1#c10637335
Válasz erre: MNB árfolyam lekérdezés SOAP-on keresztül
2010-08-04T08:25:20+02:00
2010-08-04T08:25:20+02:00
vicziani
http://blog.hu/user/254625
Értem ezt a gazdasági szempontot, de a fejlesztőnek kb. 15 percébe telt volna normálisat írni, de nem, helyette összegányolt valamit, és ezzel a másik oldal szív, annyian, amennyien. Egy helyett annyian, amennyien használnák. És itt szokott jönni az, hogy Java-ban ezt hogy oldod meg egy szép JAXB-vel? Áttszed String-be, aztán abból StringReader-rel újra beolvasod, etc. Már a mi beszélgetésünk több energiát vitt el, mint amennyibe normálisan megcsinálni került volna.<br />
<br />
Nem, itt nem gazdasági érvek vannak, hanem igénytelenség. És ez sajnos mindenütt jellemző.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/08/02/mnd_arfolyam_lekerdezes_soap_on_keresztul/full_commentlist/1#c10628065
Válasz erre: MNB árfolyam lekérdezés SOAP-on keresztül
2010-08-03T10:50:30+02:00
2010-08-03T10:50:30+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/08/02/mnd_arfolyam_lekerdezes_soap_on_keresztul?fullcommentlist=1#c10624740" class="reply_nick_254625" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 10624740 );">@Viczi</a>: Elbeszélgetnék a web szolgáltatás fejlesztőjével<br />
<br />
Istvánnak a Muppet show végén a stáblista jutott az eszébe. Abban szerepel:<br />
<br />
Rendező: xy<br />
Főszereplő: valaki<br />
...<br />
Szakértő: az nem volt.<br />
<br />
Más projektek is sokszor úgy néznek ki mit a Muppet show.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/08/02/mnd_arfolyam_lekerdezes_soap_on_keresztul/full_commentlist/1#c10627331
Válasz erre: MNB árfolyam lekérdezés SOAP-on keresztül
2010-08-03T09:48:04+02:00
2010-08-03T09:48:04+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/08/02/mnd_arfolyam_lekerdezes_soap_on_keresztul?fullcommentlist=1#c10624740" class="reply_nick_254625" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 10624740 );">@Viczi</a>: Azt gondolom, hogy úgy gondolta, hogy volt egy kész szerviz, és csak elé tettek egy SOAP felületet.<br />
<br />
Ha például megnézed az Atlassian JIRA vagy Confluence SOAP felületeit, ott is azt látod, hogy volt egy XML-RPC felület, amin keresztül el lehetett érni, és azután arra ráraktak egy SOAP felületet. Azon is megdöbbentem először.<br />
<br />
Gazdaságilag is meg lehet közelíteni a dolgot. Mibe kerül kifejleszteni egy mérnökileg jobb, vállalhatóbb verziót és az mennyit hoz a konyhára. Működni ez is működik, és mivel el lehet érni bárhonnan, ha jól sejtem nem revenue generating aktivitás az MNB részéről (nem is lehet az, a törvény nem engedi neki, ha jól emlékszem).
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/08/02/mnd_arfolyam_lekerdezes_soap_on_keresztul/full_commentlist/1#c10624740
Válasz erre: MNB árfolyam lekérdezés SOAP-on keresztül
2010-08-02T20:58:21+02:00
2010-08-02T20:58:21+02:00
vicziani
http://blog.hu/user/254625
Elszomorító. Elbeszélgetnék a web szolgáltatás fejlesztőjével, hogy ezt hogy gondolta.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/08/02/mnd_arfolyam_lekerdezes_soap_on_keresztul/full_commentlist/1#c10624254
Válasz erre: MNB árfolyam lekérdezés SOAP-on keresztül
2010-08-02T19:43:37+02:00
2010-08-02T19:43:37+02:00
dr poljakov
http://blog.hu/user/17167
Király zene.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/25/agilis_nem_agilis/full_commentlist/1#c10111709
Válasz erre: Agilis? Nem agilis?
2010-06-10T11:28:06+02:00
2010-06-10T11:28:06+02:00
akocsis
http://blog.hu/user/173630
@Péter: valóban sok érdekes gondolat került elő, de talán mégis csak inkább ez a post ad érdemi választ a feszegetett kérdésekre.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/25/agilis_nem_agilis/full_commentlist/1#c10110665
Válasz erre: Agilis? Nem agilis?
2010-06-10T10:14:36+02:00
2010-06-10T10:14:36+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/25/agilis_nem_agilis?fullcommentlist=1#c10109938" class="reply_nick_173630" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 10109938 );">@akocsis</a>: Azért azt tudni kell, hogy a Java lista elég belterjes, nagyon sokan ismerjük egymást személyesen is. Ennek megfelelően többségében -- azt gondolom -- tudjuk értékelni az ott elhangzottakat.<br />
<br />
A szívlapát dolgot senki sem gondolta komolyan. (Vagy igen?)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/25/agilis_nem_agilis/full_commentlist/1#c10109938
Válasz erre: Agilis? Nem agilis?
2010-06-10T09:15:36+02:00
2010-06-10T09:15:36+02:00
akocsis
http://blog.hu/user/173630
Megnéztem a JAVA listát, és... hát izé...<br />
A kérdés alapvetően a teszteléshez, másodsorban a minőségbiztosításhoz kapcsolódik. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy akadt olyan hozzászólás, ami erre - azaz az eredeti kérdésre - vonatkozott.<br />
Ellenben kiderült, hogy az ügyfél tehet minden rosszról, meg a körülmények, és hogy 1200 forintért kell venni egy szívlapátot aztán jól lerendezni a dolgokat :)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/25/agilis_nem_agilis/full_commentlist/1#c10101518
Válasz erre: Agilis? Nem agilis?
2010-06-09T12:11:00+02:00
2010-06-09T12:11:00+02:00
fanta (törölt)
http://blog.hu/user/34081
Kezdetben vala az "agilis programozas", de meg nem igy hivtak :). Aztan jott a vizeses modell, ahol a fejlesztok ellogtak a tervezesi fazist, uh. vissza kellett terni a jol bevalt modszerekhez, de valami jól marketingelhető kifejezest kellett valasztani. Így keletkezett az agilis módszertan.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/25/agilis_nem_agilis/full_commentlist/1#c10093871
Válasz erre: Agilis? Nem agilis?
2010-06-08T19:11:43+02:00
2010-06-08T19:11:43+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
A kérdést feldobtam a java listán is. Ott eddig 53 válasz érkezett. Alkalomadtán egy külön blogba összefoglalom a válaszokat. A lista archívum elérhető addig is a<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="http://javagrund.hu/pipermail/javalist/2010-June/thread.html">javagrund.hu/pipermail/javalist/2010-June/thread.html</a><br />
<br />
oldalon.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/25/agilis_nem_agilis/full_commentlist/1#c10093806
Válasz erre: Agilis? Nem agilis?
2010-06-08T19:06:30+02:00
2010-06-08T19:06:30+02:00
akocsis
http://blog.hu/user/173630
Köszönöm szépen a válaszokat, tanulságos volt.<br />
A cikket meglinkeltem saját blogomból.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/25/agilis_nem_agilis/full_commentlist/1#c10071148
Válasz erre: Agilis? Nem agilis?
2010-06-06T18:22:01+02:00
2010-06-06T18:22:01+02:00
zsotykai
http://blog.hu/user/83936
Személyes tapasztalatként azt is hozzáfüzném, hogy a vízesés modell akkor is bukik, ha az ügyfél tervez rosszul, és/vagy a fejlesztő rossz szerződést köt, és/vagy nincs elég ereje betartatni (e.g. akár az üf. is fizethet kötbért, ha nem reagál időben) és/vagy a változásmenedzsment le van sz@rva.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/20/elektronikus_szamla/full_commentlist/1#c9942724
Válasz erre: Elektronikus számla
2010-05-25T18:28:15+02:00
2010-05-25T18:28:15+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
DTD rulez.<br />
<br />
A szöveges (XMLSpy screenshot), XSD és DTD között nincs meghatározva a szövegben, hogy melyik a definitív.<br />
<br />
Amúgy meg való igaz: ez legyen a legnagyobb bajunk. Persze ha mindenki a tökéletességre törekedne...<br />
<br />
...akkor soha semmi nem készülne el :-)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/20/elektronikus_szamla/full_commentlist/1#c9942255
Válasz erre: Elektronikus számla
2010-05-25T17:37:30+02:00
2010-05-25T17:37:30+02:00
Rus
http://blog.hu/user/454964
Bezony, abszolút igazad van. Kösz.<br />
Ettől függetlenül szerintem a séma ellenőrzők nagy többsége így nem ellenőrzi, csak azt, hogy belefér-e az adott típus max-min közé, illetve formailag helyes-e.<br />
XmlSpy, .NET megeszi simán. Kíváncsi volnék java xml ellenőrzésen átmegy-e.<br />
<br />
Ahogy mondtad decimal lenne szerencsés.<br />
Ja. És nincs újabb verzió, a 2009-es a legfrissebb.<br />
Mi kértünk ezekről állásfoglalást, a standard dumán kívül semmi használható.<br />
Több olyan cég is van, akinek az elektronikus számlájában lévő "apeh xml" viszont még köszönő viszonyban sincs ezzel a sémával.<br />
Szal passz.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/20/elektronikus_szamla/full_commentlist/1#c9941541
Válasz erre: Elektronikus számla
2010-05-25T16:25:58+02:00
2010-05-25T16:25:58+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/20/elektronikus_szamla?fullcommentlist=1#c9941323" class="reply_nick_454964" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 9941323 );">@Rus</a>: <br />
Az XML float definíciój az XSD-ben<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="http://www.w3.org/TR/xmlschema-2/#float">www.w3.org/TR/xmlschema-2/#float</a><br />
<br />
érhető el, és azt írja, hogy<br />
<br />
"The basic ·value space· of float consists of the values m × 2^e, where m is an integer whose absolute value is less than 2^24, and e is an integer between -149 and 104, inclusive."<br />
<br />
2^24 értéke 16 777 216. Emiatt a definíció miatt float-on lehet például ábrázolni a 25613412-t és lehet 25613414-et de a közöttük levő 25613413-at nem.<br />
<br />
Szerintem ezért a 25613413 szám nem felel meg az XML float adattípusnak.<br />
<br />
Ugyanakkor létezik, és létezett már akkor is a decimal típus:<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="http://www.w3.org/TR/xmlschema-2/#decimal">www.w3.org/TR/xmlschema-2/#decimal</a><br />
<br />
amire az mondás, hogy legalább 18 decimális karaktert kell kezelnie minden rendes XML processzornak. Ez elegendő pénzösszegek nyilvántartására.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/20/elektronikus_szamla/full_commentlist/1#c9941323
Válasz erre: Elektronikus számla
2010-05-25T16:08:56+02:00
2010-05-25T16:08:56+02:00
Rus
http://blog.hu/user/454964
Pár megjegyzés.<br />
<br />
Tény, hogy az XML definíció megalkotásánál nem voltak a helyzet magaslatán :-)<br />
<br />
A 25613413 szám megfelel az XML float adattípusnak.<br />
<br />
Az áfa százalék a régebbiben szintén float volt, ezért nem lehetett megadni ÁFA nélküli, vagy pl. fordított áfás számlát (ezeknek nem 0% az áfájuk, hanem áfamentes, fordított áfás stb.). Most ide be lehet írni pl., hogy áfamentes. Így oldották meg.<br />
<br />
További probléma volt, hogy kötelező megadni köztér jellege, házszám adatot is, ahol a házszám integer típus volt (vagyis nem lehetett üres elem).<br />
Ilyen felbontásban viszont kevesen tárolják a cím adatot (ráadásul lehet pl. 30/b a házszám). Ezen is változattak, most már string, vagyis üresen lehet hagyni mindkettőt és mondjuk a kozternev-be beírni a teljes címet.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/21/ugyfelteszt/full_commentlist/1#c9919213
Válasz erre: Ügyfélteszt
2010-05-22T19:19:44+02:00
2010-05-22T19:19:44+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
Nem vetted észre?
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/05/21/ugyfelteszt/full_commentlist/1#c9917439
Válasz erre: Ügyfélteszt
2010-05-22T15:22:09+02:00
2010-05-22T15:22:09+02:00
Az ügyfél is tudott róla?...
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat/full_commentlist/1#c8985514
Válasz erre: Miért UAT
2010-03-08T12:12:58+01:00
2010-03-08T12:12:58+01:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
"A másik probléma, hogy habár ez tesztelés, de ez az a pont, amikor - sajnos - a felhasználó szembesül az elkészült termékkel."<br />
<br />
Ha ez így van, akkor az sales/projekt menedzsment hiba.<br />
<br />
A projekt során a megfelelő fázisban meg kell győződni róla, hogy az ügyfél tudja, hogy mit rendelt, és tudja, hogy mit fog kapni. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy nem tudja, és nem lesz elégedett. Ennek vannak különböző módjai, de persze nincs egyedül üdvözítő megoldás.<br />
<br />
Minden ilyen irányú tevékenység (kezdve a képernyő terveket bemutató ppt slide-októl, és akár prototípus fejlesztésig) költség. Minél részletesebben mutatja be, hogy mi is fog elkészülni, annál többe kerül. És meg kell találni azt a minimális költségű megoldást, ami már elég.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat/full_commentlist/1#c8985180
Válasz erre: Miért UAT
2010-03-08T11:52:55+01:00
2010-03-08T11:52:55+01:00
akocsis
http://blog.hu/user/173630
Valóban gond van az elnevezéssel.<br />
<br />
Az első probléma, hogy az ügyfél és a felhasználó nem tudják, mi ez. Számtalan esetben kellett elmagyaráznom, hogy miért csináljuk ezt, mi a célja, és miért nem tudja az IT önállóan megcsinálni (mert a felhasználók ennek örültek volna).<br />
<br />
A másik probléma, hogy habár ez tesztelés, de ez az a pont, amikor - sajnos - a felhasználó szembesül az elkészült termékkel.<br />
Tudom, hogy erről nem a UAT tehet, de bizony sok ember vizuális típus. Ha elolvas egy doksit, attól még nem áll össze a fejében, de ha meglátja és kattintgat, akkor 5 perc alatt megérti. Na és ekkor jönnek az ötletek...<br />
<br />
Szerintem az ügyfél-érettség egy fontos szintje, amikor már érti/tudja mi az a UAT és mit kell ott csinálnia. <br />
Annyira fontos szint, hogy nem is engednék senkit se öltönyt vásárolni, amíg ezt nem keni-vágja.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat/full_commentlist/1#c8975327
Válasz erre: Miért UAT
2010-03-07T13:40:27+01:00
2010-03-07T13:40:27+01:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat?fullcommentlist=1#c8975129" class="reply_nick_105566" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 8975129 );">@tvk</a>: a fizetés késleltetésére...<br />
<br />
Igen, van ilyen is, de ez nem a tesztelési blog témaköre. Tudnék én is mesélni...<br />
<br />
De azért ezzel nem értek egyet. Lehet így is használni az UAT-ot, de nem ez az alapvető célja. Ha nem lenne UAT mi alapján veszi át az ügyfél a rendszert?
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat/full_commentlist/1#c8975129
Válasz erre: Miért UAT
2010-03-07T13:20:02+01:00
2010-03-07T13:20:02+01:00
tvk
http://blog.hu/user/105566
Azt tapasztalom, hogy sok helyen az UAT csak egy eszköz az átvétel és a fizetés késleltetésére.<br />
<br />
Néha olyan feature-ök lefejlesztését akarják kicsikarni az UAT után, amire eredetileg nem gondoltak, a következő körítéssel: "Oké hogy a specben nem volt explicite benne, de enélkül a rendszer használhatatlan."<br />
<br />
Egyébként jó dolog az UAT, ha az összes fél korrekt.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat/full_commentlist/1#c8966817
Válasz erre: Miért UAT
2010-03-06T17:31:28+01:00
2010-03-06T17:31:28+01:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
Valóban. Javítottam.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/03/06/miert_uat/full_commentlist/1#c8966412
Válasz erre: Miért UAT
2010-03-06T16:49:13+01:00
2010-03-06T16:49:13+01:00
Hammer
http://blog.hu/user/47900
"Az ügyfél használja a programot, dolgozik vele, de nem ő fizet..."<br />
<br />
gondolom itt ezt akartad írni:<br />
<br />
Az felhasználó használja a programot, dolgozik vele, de nem ő fizet...
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/02/16/ujra_fizetni_kell/full_commentlist/1#c8730840
Válasz erre: Újra fizetni kell
2010-02-16T17:01:13+01:00
2010-02-16T17:01:13+01:00
fqqdk
http://blog.hu/user/279744
Kultúra. Ez jó szó a jelenség kapcsán.<br />
A tesztelés egyik legfontosabb feladata megismételhető teszteseteket alkotni, amelyek a program (remélhetőleg helyes) működéséről vallott feltételezéseinket igazolja. Ez nagyon hasonít a tudományos kísérletekhez. Azokat is meg kell tervezni, biztosítani a megismételhetőségüket, stb... A tesztelés kultúráját szerintem erősítené a tudományos gondolkodásmód terjesztése. Persze programozó szakokon csak a két véglet van: színtiszta matematika, amit szerintem sok végzett programozó baromságnak és feleslegesnek tart, ilyen középiskolás lázadó jelleggel, illetve a gyakorlati tárgyak, amik az én tapasztalataim szerint nem fókuszálnak eléggé a szoftvertechnológiára, pláne nem a minőségellenőrzésre. Utóbbin mindenképpen kellene változtatni, és lehet, hogy egy-két kísérleti tudományokkal kapcsolatos kurzus is jót tenne a végzett programozóknak.<br />
Aztán persze ki tudja, mikor fog az oktatás felzárkózni az iparhoz. Itt egy jó kis Stroustrup interjú: <a rel="nofollow" href="http://cacm.acm.org/magazines/2010/1/55760-what-should-we-teach-new-software-developers-why/fulltext">cacm.acm.org/magazines/2010/1/55760-what-should-we-teach-new-software-developers-why/fulltext</a><br />
Ez még egy érdekes adalék a témában: <a rel="nofollow" href="http://misko.hevery.com/2009/07/11/computer-engineer-vs-computer-scientist/">misko.hevery.com/2009/07/11/computer-engineer-vs-computer-scientist/</a>
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/02/07/vizsgalat_a_diakok_elveszett_adatai_miatt/full_commentlist/1#c8703063
Válasz erre: Vizsgálat a diákok elveszett adatai miatt
2010-02-14T15:11:14+01:00
2010-02-14T15:11:14+01:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
És még az jutott eszembe így konkrétan diszk technológiáról, hogy nagyon ritka az olyan fatális diszk hiba, amit ne előzne meg elég hosszan (hónapok, hetek, de napok biztosan) a diszken bad sector proliferáció. Ezt észre kellett volna venni (ha volt, és valószínűleg volt), és azelőtt cserélni a diszket, hogy beáll. Meg a másikat is, ami 15 perccel később murdelt meg.<br />
<br />
[Egy fatál is lehet fatális.]
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/02/07/vizsgalat_a_diakok_elveszett_adatai_miatt/full_commentlist/1#c8703001
Válasz erre: Vizsgálat a diákok elveszett adatai miatt
2010-02-14T15:06:25+01:00
2010-02-14T15:06:25+01:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/02/07/vizsgalat_a_diakok_elveszett_adatai_miatt?fullcommentlist=1#c8676638" class="reply_nick_254625" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 8676638 );">@Viczi</a>: Azért ezt nem gondolom ennyire végletesen. A RAID nem egy üzleti csel, és erre nem csak az az érvem, hogy hány esetben biztosította (akár csak a személyes gyakorlatomban) a folyamatos üzemet, szemben azzal, hogy hány esetben hasalt el a RAID (is).<br />
<br />
Ez kb. olyan, mintha azt mondanánk, hogy az autó légzsák csak egy üzleti csel, mert néhány ember meghalt miatta (pl. nem bírt szabadulni vízbe esett autóból, lenyomta a torkán a pipát (minek pipázik vezetés közben?)).<br />
<br />
És volt persze az én gyakorlatomban is olyan esemény, amikor a raid controller ment tönkre, és verte szét a fájl rendszer partíciós táblát (postabank 1994 környékén), és okos rendszergazdák a mentést is ugyanazon a a RAID-en tárolták. Ugye nem hallottál róla, hogy elvesztek volna számla adatok. Bitenként vissza lett hozva a partíciós tábla.<br />
<br />
>RAID nemhogy helyreállítja az elromlott disk-et,<br />
>hanem mindkettőt elrontja.<br />
<br />
Hát b+ az a raid gyártó. De nem a RAID rontja el, hanem az a konkrét implementáció. A kontroller szoftvere, vagy (!) kontroller szoftver beállítása (pl. van egy gyorsabb mód... ja, hogy akkor nem ellenőrzi a CRC-t?) Szóval ez lehet dokumentáció hiba is, vagy akár üzemeltető hiba is.<br />
<br />
>egymás után a gyártósorról lekerült <br />
>winyót pakolnak bele<br />
<br />
Ez megint olyan mondás, hogy ez is előfordul persze. De ez vajon a RAID hibája, vagy a diszké, vagy az üzemeltetőé? Ha élettartamon belül esnek így el a diszkek, akkor az típushiba. Vissza kell hívni a diszkeket, mint az autókat. Élettartamon belül nem szabad, hogy diszknek olyan hibája legyen, ami nem örök ifjú valószínűségű.<br />
<br />
Ha a garantált élettartamon túl voltak a diszkek, akkor üzemeltetési hiba.<br />
<br />
Azon kívül a RAID egyes fajtái gyorsabbak is, mint a sima diszk. És menteni pedig kell. Rendszeresen. És ellenőrizni kell a visszaállíthatóságot is rendszeresen, hogy ne a /dev/null-ba menjen a mentés.<br />
<br />
Szóval a RAID nem old meg mindent, de azért túlzás azt állítani, hogy "A RAID egy üzleti csel."
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/02/07/vizsgalat_a_diakok_elveszett_adatai_miatt/full_commentlist/1#c8676638
Válasz erre: Vizsgálat a diákok elveszett adatai miatt
2010-02-11T21:55:59+01:00
2010-02-11T21:55:59+01:00
vicziani
http://blog.hu/user/254625
Értem, hogy mit mondasz, de soha ne higyjünk a RAID-nek, szerintem az a hardver gyártók legnagyobb átverése.<br />
Most volt a Plastik-on is, hogy már másodjára fut bele, hogy a RAID nemhogy helyreállítja az elromlott disk-et, hanem mindkettőt elrontja.<br />
Én kétszer láttam ilyent, mikor az első munkahelyemen a forráskód szerver szállt el úgy, hogy egyszerre döglött el a két disk a RAID-ben (kb. 15 perc eltolással). Egy másik helyen kétszer történt meg ugyanez, éles rendszer alatt. Mindkét esetben szalagos mentés került elő. Ahogy hallottam, ez lehet amiatt, hogy egymás után a gyártósorról lekerült winyót pakolnak bele, melyeknek kb. ugyanaz az élettartama. Vagy a vezérlő szál el. Vagy a firmware hibás.<br />
Sajnos a kedvenc nagy hardver gyártóink is trükköznek, hogy ugyanazt a hardvert adják el olcsóbban és drágábban is, és ha az olcsóbbat veszed, kikapcsolnak bizonyos funkcionalitást, ami miatt használhatatlan és low end megoldásod van, hogy upgrade-elj.<br />
A RAID egy üzleti csel.<br />
Szóval mi már inkább másolgatunk másik gépre, vagy szoftveres RAID két különböző gyártójú winyóval.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/02/06/az_ugyfel_igaza/full_commentlist/1#c8617992
Válasz erre: Az ügyfél igaza
2010-02-07T17:45:20+01:00
2010-02-07T17:45:20+01:00
vicziani
http://blog.hu/user/254625
"Magától megjavult." Ez nálunk már-már szállóige. Ilyen márpedig van. :)))
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8358350
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-18T21:10:36+01:00
2010-01-18T21:10:36+01:00
fqqdk
http://blog.hu/user/279744
1. Én aztán nem mondtam, hogy soha :) Én azt mondtam, hogy "ökölszabály", amit az angolszász "rule of thumb" helyett használtam, és azt értettem alatta, hogy "általában" (lehet, hogy helytelenül). Eszem ágában sincs kategorikusan kijelenteni, hogy mi jó, meg mi rossz. Pláne mivel egy-két linken kívül nincs más a tarsolyomban. Ez alatt azt értem, hogy nincs konkrét anekdotám, amiben migrénes fejfájást, és egészéjszakás debug szessönt okozott volna egy mockolt HttpServletRequest. De azt nyugodtam mondhatom, hogy eddig csak hasznát láttam a fenti elvnek.<br />
2. A servlet api pont az, amivel kapcsolatban nagyon jól lehet példálózni a vita (mit és mit ne mockoljunk) mindkét felén, mert nyilvánvalóan életszagúbb, mint a Foo meg a Bar, és nagyon sok projektnél jelentkezik dependenciaként :D Azt viszont tudni kell, hogy némely hardcore TDD arcok szerint, mint Miško, borzalmasan rossz API (<a rel="nofollow" href="http://misko.hevery.com/2009/04/08/how-to-do-everything-wrong-with-servlets/">misko.hevery.com/2009/04/08/how-to-do-everything-wrong-with-servlets/</a> és itt most nem hiszem, hogy téma szempontjából nagy probléma lenne, hogy ez már nem a Requestről szól).
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8353025
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-18T14:56:12+01:00
2010-01-18T14:56:12+01:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
Azért az milyen már, hogy meghivatkozol egy cikket, amelyik leírja, hogy 3rd party kódot ne mockoljunk, és erre ott is pont az első komment arról szól, hogy hát ezzel nem mindenki ért egyet, és éppen a HttpServletRequest az amit a kommentelő mockol.<br />
<br />
Never say never.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8320365
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-15T14:01:58+01:00
2010-01-15T14:01:58+01:00
fqqdk
http://blog.hu/user/279744
<a rel="nofollow" href="http://www.mockobjects.com/2007/04/test-smell-everything-is-mocked.html">www.mockobjects.com/2007/04/test-smell-everything-is-mocked.html</a>
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8320310
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-15T13:57:58+01:00
2010-01-15T13:57:58+01:00
fqqdk
http://blog.hu/user/279744
huh, a második link elromlott, mert a zárójelet is beleértette a végén. tudnátok javítani?
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8320284
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-15T13:56:46+01:00
2010-01-15T13:56:46+01:00
fqqdk
http://blog.hu/user/279744
nem azt mondom, hogy a javaban több lenne a gányolási potenciál, mint a phpban, mert az nem igaz, de azért global state-et nagyon könnyen lehet csinálni, meg procedurális kódot is könnyű írni benne. <br />
<br />
<a rel="nofollow" href="http://misko.hevery.com/">misko.hevery.com/</a> egy nagyon jó blog, leír kábé mindent (itt: <a rel="nofollow" href="http://misko.hevery.com/code-reviewers-guide/)">misko.hevery.com/code-reviewers-guide/)</a>, amivel a mikrotesztelést lehetetlenné lehet tenni. a nehezen (vagy sehogy) nem tesztelhető kód pedig egyben rosszul tervezett kód is (erről nagyon sokan írnak, nemcsak Miško).<br />
<br />
van egy ilyen ökölszabály, hogy 3rd party kódot ne mockoljunk, akkor se, ha a mocking eszközünk nagyon okos és ügyes. és 3rd party ilyen szempontból a HttpServletRequest osztály is. célszerű becsomagolni egy saját adapter osztályba, és a kliensnek azt használni.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8308278
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-14T15:33:35+01:00
2010-01-14T15:33:35+01:00
tvk
http://blog.hu/user/105566
Azt a this.req-t én inkább példányváltozónak hívnám. Illetve osztályváltozónak akkor hívnám, ha static előtagja van.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8304879
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-14T12:30:29+01:00
2010-01-14T12:30:29+01:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
>gányolási potenciál a Javaban is megvan<br />
<br />
Igen, de nem sok. Általában nem szoktunk olyan változóneveket használni lokálisan, amilyen nevű változó osztályszinten van. Ez alól tipikusan kivételek a setterek, hiszen a<br />
<br />
private TIPUS x;<br />
public void setX(TIPUS x){ this.x = x; }<br />
<br />
alak elég olvasható. Meg pl. a NetBeans is ilyent generál. Emiatt a getter-ben is kihangsúlyozandó, hogy osztályváltozót adunk vissza ki szonktuk írni a 'this.' előtagot a változó neve elé, holott nem lenne kötelező.<br />
<br />
De nagyon jól kiszúrtad, hogy nem voltam következetes. Egyébként eredetileg működő kódból vettem ki, de a példa kedvéért sallangoktól tisztítottam, így akár még hibás is lehet.<br />
<br />
Most már kijavítottam a getReq() metódust. Köszönöm a figyelmedet.<br />
<br />
btw: nem akarsz Java-t tanulni? 2001-ben is mondtam neked hogy javadra válik. (Bocs a rossz szóviccért).
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8300568
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-14T01:10:54+01:00
2010-01-14T01:10:54+01:00
joco
http://blog.hu/user/6
És akkor most már látom azt is, hogy a gányolási potenciál a Javaban is megvan. :)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8300562
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-14T01:09:22+01:00
2010-01-14T01:09:22+01:00
joco
http://blog.hu/user/6
Érdemes volt ezen a threaden végigvernünk egymást, mert a végén csak megértettem. Köszönöm.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8300488
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-14T00:47:50+01:00
2010-01-14T00:47:50+01:00
verhasi
http://blog.hu/user/267061
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal?fullcommentlist=1#c8300471" class="reply_nick_6" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 8300471 );">@joco</a>: IGEN! Bár nem én írtam de szinte biztos vagyok benne, hogy a copy+paste ördögével van dolgunk....
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8300471
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-14T00:42:51+01:00
2010-01-14T00:42:51+01:00
joco
http://blog.hu/user/6
Hah, értem! Köszi hogy mégis kifejtetted. Akkor a getReq függvényben akár végig lehetne req a this.req helyett?
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/05/11/meztelen_selypito_lanyok/full_commentlist/1#c8300464
Válasz erre: Meztelen selypítő lányok
2010-01-14T00:41:31+01:00
2010-01-14T00:41:31+01:00
verhasi
http://blog.hu/user/267061
"... a péknek mégsem jut eszébe, hogy blogot írjon a kenyérsütés rejtelmeiről." vagy mégis ? pl. <a rel="nofollow" href="http://kovacsesfia.blog.hu/">kovacsesfia.blog.hu/</a>
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8300435
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-14T00:32:20+01:00
2010-01-14T00:32:20+01:00
verhasi
http://blog.hu/user/267061
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal?fullcommentlist=1#c8300305" class="reply_nick_6" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 8300305 );">@joco</a>: nem. Nem kell de ez is jó lenne. A több szavas válasz pedig, hogy a java kicsit szigorúbb mint a php. Ha nincs olyan változó akkor le sem fordul. Itt nem ez a helyzet, hanem a req az osztály változó rövid hivatkozása. Általában ezt szokás használni. A this. típusúra pedig a setReq-ben van példa.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8300305
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-14T00:13:39+01:00
2010-01-14T00:13:39+01:00
joco
http://blog.hu/user/6
De de, a getReq fv-re gondoltam. Szégyen vagy sem, PHP-ban nyomom, ott a req lokális változó lenne csak a fv-en belül (req == null-ról szól a vizsgálat), ha nem adjuk át, mindenképpen null (nem látok paramétereket a függvénynév után, akkor PHP-ban nincsenek is, nem ismerem a Javat), és a this.req lenne az osztályszintű változó, persze hogy.<br />
Szóval a kérdés konkrétan az, hogy nem-e [if (this.req == null)] kéne az a vizsgálat legyen inkább. Elég egy egyszavas válasz.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8300259
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-14T00:03:59+01:00
2010-01-14T00:03:59+01:00
verhasi
http://blog.hu/user/267061
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal?fullcommentlist=1#c8300182" class="reply_nick_6" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 8300182 );">@joco</a>: Na akkor mégegyszer (az előző válaszom a getReq függvényre vonatkozott volna ha arról kérdeztél volna:) most már tényleg a kérdésedre válaszolva. Nem nem hibás. Az osztály szintű változó a getReq függvény hívásakor vagy null vagy nem. Ha meghívásra került a setReq egy nem null paraméterrel, akkor nem null. Ha nem, akkor null maradt.<br />
üdv<br />
vi
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8300249
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-14T00:02:23+01:00
2010-01-14T00:02:23+01:00
joco
http://blog.hu/user/6
De hisz nem kapja meg a fv, vagy nem tudok Javaban programozni. (Nem tudok Javaban programozni.)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8300214
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-13T23:57:12+01:00
2010-01-13T23:57:12+01:00
verhasi
http://blog.hu/user/267061
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal?fullcommentlist=1#c8300182" class="reply_nick_6" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 8300182 );">@joco</a>: Nem nem hibás. Két azonos nevű változót használunk. Az egyik az osztály szintű és az ott null. A másik a lokális amit paraméterként kap meg a függvény és így eltakarja az osztályszintűt. Szerencsére a this. formulával mégis tudunk rá hivatkozni. Ezért nem hibás, hogy a null értékű változónak értéket adunk.<br />
üdv<br />
vi
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2010/01/04/unit_teszteles_easymock_kal/full_commentlist/1#c8300182
Válasz erre: Unit tesztelés EasyMock-kal
2010-01-13T23:51:12+01:00
2010-01-13T23:51:12+01:00
joco
http://blog.hu/user/6
Az első kódrészletben a getReq fv első sora nem hibás? Nem tudom, csak kérdezem. A req változo ott biztosan nullnak tűnik.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/12/02/elvart_es_nyujtott_minoseg/full_commentlist/1#c7951194
Válasz erre: Elvárt és nyújtott minőség
2009-12-10T17:43:21+01:00
2009-12-10T17:43:21+01:00
fqqdk
http://blog.hu/user/279744
Az olvasható tesztek dokumentációként is működnek. Amikor egy ilyen borzalmas temporal couplingot csinálok, hogy egy metódust egy másik előtt _kell_ hívni, akkor lesz egy teszt, amit kb úgy fognak hívni, hogy BarShouldOnlyWorkIfFooWasCalledBeforeIt, és testdoxszal vagy hasonlóval ebből lesz egy navigálható, kereshető doksi.<br />
Ráadásul a tesztekből generált dokumentációval még az a szinkronizációs probléma sem léphet fel, ami a sima kommenteknél. Ha a kód megváltozik, akkor a tesztnek is meg kell változnia. Az a fejlesztő, aki veszi a fáradságot, és odamegy a tesztet utánahúzni a kódnak, az a nevét, és a belőle generált doksihoz szükséges más dolgokat is ki fogja javítani.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/12/02/elvart_es_nyujtott_minoseg/full_commentlist/1#c7861888
Válasz erre: Elvárt és nyújtott minőség
2009-12-02T17:27:37+01:00
2009-12-02T17:27:37+01:00
tvk
http://blog.hu/user/105566
Érdekes témákat feszegetsz.<br />
<br />
A fejlesztésre rendelkezésre álló idő és pénz általában kevesebb, mint ami a tökéletes termékhez kellene. Éppen ezért gyakran sorrendbe kell tenni a feladatokat és valljuk be, a nem rendeltetésszerű használatból adódó hibák kezelése igencsak kis prioritású.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/12/02/elvart_es_nyujtott_minoseg/full_commentlist/1#c7861586
Válasz erre: Elvárt és nyújtott minőség
2009-12-02T17:01:07+01:00
2009-12-02T17:01:07+01:00
zmb
http://blog.hu/user/106361
Hat, lehet rosszabb annal, ha nincs kommentezve a forras. Ha elavult a komment, es jol bevisz az erdobe. Az finom. Ha nincs komment, akkor az nem gaz. Ha jo a kod, akkor ki lehet debuggolni ami erdekes, es a megfelelo helyre be lehet pottyantani a modositast, ha meg kokany, akkor ugyis csak beferceli az ember valahova, aztan mehet.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/11/21/gogle_hu/full_commentlist/1#c7758505
Válasz erre: gogle.hu
2009-11-23T12:38:40+01:00
2009-11-23T12:38:40+01:00
tvk
http://blog.hu/user/105566
Oksa. :)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/11/21/gogle_hu/full_commentlist/1#c7757257
Válasz erre: gogle.hu
2009-11-23T11:08:22+01:00
2009-11-23T11:08:22+01:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
Nem. Jön egy értesítő levél, és abban vannak linkek. Ezek egyikére kattintottam, ami ezek szerint a kimoderálás link volt, és nem kérdez ilyenkor vissza.<br />
<br />
Elnézést. Nem szoktam kimoderálni senkit, akkor sem ha ingerenciát éreznék rá, mert mondjuk sértő (rám nézve). Ha másra nézve sértő, azt kimoderálom, de nem volt még ilyenre példa.<br />
<br />
Még egyszer bocs. A kommented a következő volt:<br />
----<br />
Eredetileg a céget a 10^100 számról akarták elnevezni, amit googol-nak hívnak.<br />
----
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/11/21/gogle_hu/full_commentlist/1#c7757105
Válasz erre: gogle.hu
2009-11-23T10:57:20+01:00
2009-11-23T10:57:20+01:00
tvk
http://blog.hu/user/105566
Nahát, eltűnt innen egy hozzászólásom.<br />
Vajon ez is el fog?
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/11/21/gogle_hu/full_commentlist/1#c7744836
Válasz erre: gogle.hu
2009-11-21T21:15:35+01:00
2009-11-21T21:15:35+01:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/11/21/gogle_hu?fullcommentlist=1#c7744408" class="reply_nick_105566" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 7744408 );">@tvk</a>: biztos? hol?
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/11/21/gogle_hu/full_commentlist/1#c7744408
Válasz erre: gogle.hu
2009-11-21T20:32:20+01:00
2009-11-21T20:32:20+01:00
tvk
http://blog.hu/user/105566
Egyébként a google is el van írva. :)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/11/21/gogle_hu/full_commentlist/1#c7743262
Válasz erre: gogle.hu
2009-11-21T18:13:26+01:00
2009-11-21T18:13:26+01:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
Igen, megvan. Nem is a optbank.hu címet regisztráltam be :-)<br />
<br />
>Megvannak a szintek<br />
<br />
Igen. De lefele nincs határ.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/11/21/gogle_hu/full_commentlist/1#c7740909
Válasz erre: gogle.hu
2009-11-21T13:15:36+01:00
2009-11-21T13:15:36+01:00
Egyik: az azért ugye megvan, hogy egy komplett iparág épít az elgépelt webcímek szokására? Konkrétan az adathalászatra gondolok... :-)<br />
Másik: Megvannak a szintek abban is, hogy mit jelent a "bolondbiztos alkalmazás" kifejezés...
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/10/05/pegamento_demo/full_commentlist/1#c7351229
Válasz erre: Pegamento demo
2009-10-13T16:35:54+02:00
2009-10-13T16:35:54+02:00
Natural
http://blog.hu/user/140604
Kafa kis blog, grat.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/10/05/pegamento_demo/full_commentlist/1#c7279168
Válasz erre: Pegamento demo
2009-10-06T10:10:18+02:00
2009-10-06T10:10:18+02:00
fqqdk
http://blog.hu/user/279744
Köszönöm szépen a részletes választ :)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/10/05/pegamento_demo/full_commentlist/1#c7272506
Válasz erre: Pegamento demo
2009-10-05T15:57:09+02:00
2009-10-05T15:57:09+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/10/05/pegamento_demo?fullcommentlist=1#c7272310" class="reply_nick_279744" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 7272310 );">@fqqdk</a>: <br />
Nem csak webservice-ket lehet teszteni.<br />
<br />
Lehet tesztelni bármit amit Java-ból lehet tesztelni, azaz bármit. Éppen most jöttem vissza egy előadásról, ahol pont ezt kérdezték.<br />
<br />
A láncon végigfutva az adatok Conflucen -> GreenPepper -> Pegamento -> SOAPui irányba mennek (illetve a teszt eredmények visszafelé), és a SOAPui képes Groovy scripteket futtatni. Ez pedig azt jelenti, hogy ad absurdum akár külön processzt is el tud indítani, tehát képes bármit megcsinálni, amire program képes lehet.<br />
<br />
A gyakorlatunkban teszteltünk Base24 (banki protokoll), proprietary TCP protokoll, 3DES és DES alapú kommunikációt, SQL adatbázis, és fájlrendszeren keresztül alkalmazásokat.<br />
<br />
"Bármit" tesztelni lehet vele.<br />
<br />
Igen, ez pénzbe kerül.<br />
<br />
Licence köteles az Atlassian Confluence terméke, és licence köteles a GreenPepper szoftver is, valamint a SOAPui Pro is. És nem szoktuk mi sem a pegamento szoftvert ingyen adni: nem keveset dolgoztunk vele, és aki megveszi az többnyire profitot generál magának.<br />
<br />
Mindegyik szoftverhez lehet kérni lejárós teszt licencet. A Pegamentóval kapcsolatban ilyen még nem volt, de elvi akadálya részünkről nincs. Gondolkodunk rajta, hogy a GreenPepper Open (ingyenes) és a SOAPui (nem pro) szintén ingyenes verzióját összekötő szoftvert elérhetővé tesszük szintén ingyenesen, de egyelőre ez még nem született meg.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/10/05/pegamento_demo/full_commentlist/1#c7272310
Válasz erre: Pegamento demo
2009-10-05T15:40:34+02:00
2009-10-05T15:40:34+02:00
fqqdk
http://blog.hu/user/279744
első kérdések:<br />
- ezzel most akkor csak webservice-eket lehet tesztelni?<br />
- ez pénzbe kerül?
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/09/14/laikus_tesztelo/full_commentlist/1#c7079013
Válasz erre: Laikus tesztelő?
2009-09-15T17:05:44+02:00
2009-09-15T17:05:44+02:00
FutoBolond
http://blog.hu/user/154988
azoknak, akik nalam diplomaztak, azt az altalam is valahol hallott tanacsot adtam tovabb: nezesd at a diplomaterved a nagymamaval helyesirasi es fogalmazasi hibakat keresve. egyreszt a nagymamak nagyon lelkesek, alaposak, valamint ami a legfobb, nem tereli el a figyelmuket a szakmai tartalom :)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/07/06/terheleses_teszt_eredmeny_ellenorzese/full_commentlist/1#c6840712
Válasz erre: Terheléses teszt eredmény ellenőrzése
2009-08-22T10:28:43+02:00
2009-08-22T10:28:43+02:00
FutoBolond
http://blog.hu/user/154988
Szia Péter, most olvasom vissza a nyári bejegyzéseket, remek a blog, főleg ennél a bejegyzésnél ragadtam le :)<br />
<br />
Kis kiegészítés a terheléses tesztekhez: terheléses tesztnél nagyon gyakran nem csak igen/nem outputra számítunk. Sok rendszernél a terheléses tesztet mérésre is használjuk, ami bemeneti adat a későbbi méretezéshez. Elég lesz-e 8core a kiszolgáláshoz, vagy inkább 32-64 a nagyságrend, skálázható-e egyáltalán a rendszer, vagy megfogja memóriabusz, esetleg hogy a real-time rendszer képes lesz-e válaszidőket megfelelő ütemezéssel visszaadni.<br />
<br />
Ehhez persze megfelelő reprezentativ teljesítménytesztet kell összeállítani. Webes felületek esetén néhány tipikus use case alapján, távközlésben még pontosabb forgalmi modellek alapján, stb.<br />
<br />
Az persze külön kérdés, hogyan lehet a teszt-keretrendszer késleltetéseit, loggolási veszteségeket (ez gyakran nagyságrendileg lehet a mért rendszernél lassabb), egyebeket kiszűrni, de itt asszem, kezd offtopicba kanyarodni a téma.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/08/12/sql_ben_de_hogyan/full_commentlist/1#c6780818
Válasz erre: SQL-ben, de hogyan
2009-08-14T13:32:17+02:00
2009-08-14T13:32:17+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/08/12/sql_ben_de_hogyan?fullcommentlist=1#c6766465" class="reply_nick_105566" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 6766465 );">@tvk</a>: Nem mértük ki, de azt a megoldást találtuk amit te is javasolsz.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/08/12/sql_ben_de_hogyan/full_commentlist/1#c6766465
Válasz erre: SQL-ben, de hogyan
2009-08-13T10:21:48+02:00
2009-08-13T10:21:48+02:00
tvk
http://blog.hu/user/105566
Rövidzárakkal is lehet:<br />
<br />
select * from t where<br />
(? is null or size=?) and<br />
(? is null or country=?) and ...<br />
<br />
"? is null" helyére értelemszerűen valami rendes üresvizsgálat kell és minden paramétert kétszer kell betolni.<br />
<br />
Tényleg annyira sok idő az SQL lefordítása?
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/08/12/sql_ben_de_hogyan/full_commentlist/1#c6765298
Válasz erre: SQL-ben, de hogyan
2009-08-13T07:59:27+02:00
2009-08-13T07:59:27+02:00
esősévszak
http://blog.hu/user/217498
Egy nagyon komplex lekérdezésekkel operáló programban balefutottam hasonlóba. Számomra a megoldás a CASE statement használata volt, kb ilyen módon (a példa kedvéért most magyarul a változónevek és angolul az SQL):<br />
<br />
[...]<br />
and case keresesimod<br />
when 'all' then 1<br />
when 'in' then kulcs in (select mezo from masiktabla where masiktabla.kulcs = ezatabla.kulcs)<br />
when 'notin' then kulcs not in (select mezo from masiktabla where masiktabla.kulcs = ezatabla.kulcs)<br />
end<br />
[...]<br />
<br />
Hope it helps. (Meg hogy nem esik szét a bloghu-tól.)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/07/15/jol_beegunk/full_commentlist/1#c6535364
Válasz erre: Jól beégünk
2009-07-20T13:29:07+02:00
2009-07-20T13:29:07+02:00
fqqdk
http://blog.hu/user/279744
Ez a beégetéses teszt dolog úgy tűnik tényleg rendkívül költséges. Ahhoz, hogy egyáltalán azt tesztelje, amit akarsz (mármint hogy reteksok használat után valami hibás erőforrásmenedzsment jellegű dolog miatt szétrohad-e a rendszer), csinálnod kell "piszkos" környezetet, ami nem hinném, hogy triviális probléma. És ezek után rettenetsokáig pörgetned kell, miközben nyilván nem csak ülsz és malmozol, de akkoris.<br />
A TDD-s csókáknak teljesen igazuk van, amikor azt sulykolják, hogy RAPID FEEDBACK. Minél gyorsabb a visszacsatolás, annál hamarabb látod, hogyha elcsesztél valamit, és minél hamarabb látod, hogy elcsesztél valamit, annál valószínűbb, hogy még elég olcsó lesz javítani.<br />
Úgyhogy továbbra is úgy gondolom, hogy a legfontosabb tesztek a fejlesztői tesztek, azok közül is azok, amik 2 ms alatt lefutnak. :)<br />
Persze továbbra sem próbálom azt állítani, hogy más teszt nem is kell.<br />
A fejlesztőnek tesztelnie kell, és ahhoz hogy a teszteknek, amiket ír, értelme legyen, ahhoz el kell sajátítania a tesztelés kultúráját. Mert a tesztelés valójában kultúra, legalább annyira, mint az, hogy visszahajtod-e a vécédeszkát (hogy a lehúzásról ne is beszéljünk...)<br />
És ennek a kultúrának nagyon fontos eleme, hogy a fejlesztő tisztában legyen a jó objektumorientált fejlesztés alapjaival, a tervezési mintákkal, a kódszagokkal, refaktorálással, miegyébbel. Még ma is baromi sok fejlesztő van, aki számára a tesztelés valami olyan dolog, amit majd megcsinál valaki más, és így aztán nagyon könnyű eljutni oda, hogy van valami olyan végterméke amire hónapokon belül mindenki, aki csak látja, azt sikítja, hogy egyszerűbb lenne újraírni nulláról.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/07/15/jol_beegunk/full_commentlist/1#c6534682
Válasz erre: Jól beégünk
2009-07-20T12:33:34+02:00
2009-07-20T12:33:34+02:00
PeterBogyo
http://blog.hu/user/40242
A évgével egyetértek. Kicsit talán túlzás h nincs értelme, inkább igaz h általában nem éri meg...<br />
<br />
A másik<br />
>túl steril a környezet (teszt)<br />
Itt arra gondolok h pl a hálón sok más is rohangál, a szervert, db stb más is terheli.. és erre jön rá h az adatok se mindig tiszták.. Szóval ez együtt ami nincs (általában) jelen a tesztben.<br />
<br />
és igy van ahogy mondod, nekem amikor csináltam még sosem érte meg. Nem azért mert ne hozott volna ki eredményt amiből lehetett volna messzemenő következtetéseket levonni, hanem mert a következtetés az votlamit fent is írtam. Át kellene tervezni.. És sajnos az ilyet egy cég se vállalja be. Ilyenkor jön a hiszti és a vége az, hogy marad ahogy volt. (Igaz h nem ilyen többhétig futó teszt volt, csak 4 órát futott:))<br />
<br />
Maradjunk annyiban ,hogy ha jó (igaziszerű) a környezet és az adatok, akkor megéri hosszabb (8-10 óra) tesztfutást is nézni, aztán leírni a tapasztalatokat és abból levonni a következtetéseket. Sajnos általában ez már késő, és ritkán lesz a kiváltó ok megszűntetve. Az lenne a jó, ha ilyen már a megvalósítás első szakaszában tudna futni, de ilyenkor még a funkcionális hibák elviszik az egészet.. <br />
<br />
Ez egy ilyen sport:)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/07/15/jol_beegunk/full_commentlist/1#c6534589
Válasz erre: Jól beégünk
2009-07-20T12:24:59+02:00
2009-07-20T12:24:59+02:00
PeterBogyo
http://blog.hu/user/40242
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/07/15/jol_beegunk?fullcommentlist=1#c6534191" class="reply_nick_264813" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 6534191 );">@Verhás Péter</a>: <br />
"Valamiért azt gondolom h a fent leírt alkalmazás egy biztosítóé aki valós"<br />
<br />
csak azért gondoltam mert ott vannak ilyen elvárások általában.. és ott gondolják h a kb valós=valós. Bár lehet h messzire ment a következtetésem, de attól még érdemes elgondolkodni azon, h ha ennyire gáz ez a kapcsolat, akkor érdemes áttervezni esetleg megnézni mi az eredeti igény, mert a megrendelő gyakran megvezet egy olyan megoldással ami elsőre igaz, de nem a gyökérokból indult ki. <br />
<br />
Nekem már volt olyan ,hogy egy teszt kihozott olyat ami miatt aztán át kellett tervezni az alkalmazást. <br />
<br />
Nem bánátsiból, csak egy ötlet vol h lehet a tervezés is hibás és a tesztetek erre mutat rá.. Az már döntés kérdése h megéri e áttervezni, h ne legyen ilyen korlát...
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/07/15/jol_beegunk/full_commentlist/1#c6534338
Válasz erre: Jól beégünk
2009-07-20T12:03:15+02:00
2009-07-20T12:03:15+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
Amit "white box" tesztnek hívsz, azt inkább peer code review-nak nevezném.<br />
<br />
Ezek szerint a te praxisodban még nem volt olyan, amikor a beégetéses teszt megérte. Nekem már volt.<br />
<br />
>túl steril a környezet (teszt)<br />
<br />
Szennyezd be. Tervezetten, reprodukálhatóan.<br />
<br />
>sajnos a reboot jelenleg is része<br />
>a rszgazda életének<br />
<br />
Igen, de törekedni kell rá, hogy ne legyen az. Még akkor is ha ez nem érhető el, legyen minél kisebb az esélye egy pace maker reboot, légzsák félig nyílik ki, csernobil leolvad eseménynek.<br />
<br />
>a "beégetéses" tesztnek<br />
>nem sok értelme van<br />
<br />
Értem amit mondasz, de inkább úgy fogalmaznék, hogy nem olcsó, és ezért sokszor nem éri meg.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/07/15/jol_beegunk/full_commentlist/1#c6534191
Válasz erre: Jól beégünk
2009-07-20T11:53:31+02:00
2009-07-20T11:53:31+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/07/15/jol_beegunk?fullcommentlist=1#c6533551" class="reply_nick_40242" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 6533551 );">@Nuunius</a>: <br />
<br />
>Valamiért azt gondolom h a fent leírt alkalmazás egy biztosítóé aki valós<br />
<br />
Nem tudom miért gondolod. Nem igaz!<br />
<br />
>Szerintem itt már az elején el lett<br />
>tolva, ugyanis hagytátok megvezetni<br />
>magatokat és nem mentetek a dolgok<br />
>mélyére.<br />
<br />
Milyen kedves, hogy egy hibás feltevés alapján ilyen messzire jutsz a következtetésben :-)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/07/15/jol_beegunk/full_commentlist/1#c6533551
Válasz erre: Jól beégünk
2009-07-20T11:07:13+02:00
2009-07-20T11:07:13+02:00
PeterBogyo
http://blog.hu/user/40242
Jóreggelt! <br />
Valamiért azt gondolom h a fent leírt alkalmazás egy biztosítóé aki valós időben ad ajánlatot az online (mondjuk Netrisk) alkusznak. Sajnos már alapból azt hülyeségnek tartom h fals (nem valós) eredményt ad, ha nem jön válasz, mivel ha jól tudom ez ajánlattételnek is minősül és mint olyan az esetek többségében kamu (nem valósan számított) ajánlati értéket kapok.<br />
<br />
Szerintem itt már az elején el lett tolva, ugyanis hagytátok megvezetni magatokat és nem mentetek a dolgok mélyére. Most, mint üzleti igény gondolok a megvezetésre. Tehát a cél az h 2 mp alatt menjen ajánlat. Tudom ,hogy van egy adatbázis ahonnan az adatok késve jönnek meg, tehát ezeket az adatokat pl óránként , rendezve, megfelelő struktúrába odateszem az alkalmazás alá. Így az adott érték valós lesz. Ráadásul nem lesznek a fenti gondok sem, mivel nem kell az adatért nyúlkálni mindenfele.<br />
<br />
Az írt "elnézés" talán akkor lett volna felfedezhető, ha vki olyan is megnézi a kódot, aki nem ismeri csak mint laikus beleles. Ezért érdemes a whitebox teszteket is annak csinálni aki nem írt bele egy sort se a programba, így minden előítélettől mentesen elsőre kiszúrja, hogy itt a comment mást mond, mint amit a kód.<br />
<br />
A beégetéses tesztel van egy gondom. Általában nem éri meg. Amikor azt nézem mennyit bír, általában vagy túl steril a környezet (teszt) vagy már élesben van. Túl sok minden befolyásolja, az uptimeot, sokszor olyan is, amire nincs ráhatásunk. Azt gondolom lehetetlen 100% hibatűrő programot írni és sajnos a reboot jelenleg is része a rszgazda életének. Nem megúszható, max kitolható. Ha magas rendelkezésre állásra van szükség akkor sem ez a jó megoldás, hanem cluster v egyéb technikákkal kell túlélővé tenni a rendszert, ami kibírja ha egy'smás elpukkan alatta. <br />
<br />
Ezért aztán a "beégetéses" tesztnek nem sok értelme van... De cáfoljatok:)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/07/15/jol_beegunk/full_commentlist/1#c6531526
Válasz erre: Jól beégünk
2009-07-20T00:32:09+02:00
2009-07-20T00:32:09+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
Bravó
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/07/15/jol_beegunk/full_commentlist/1#c6531253
Válasz erre: Jól beégünk
2009-07-19T23:46:21+02:00
2009-07-19T23:46:21+02:00
Hammer
http://blog.hu/user/47900
Balzac
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/06/30/jonak_tunik_vagy_jo_megoldas/full_commentlist/1#c6473646
Válasz erre: Jónak tűnik, vagy jó? MEGOLDÁS
2009-07-13T16:05:08+02:00
2009-07-13T16:05:08+02:00
PeterBogyo
http://blog.hu/user/40242
jómaga semmit sem veszek alapnak amit nem én csinálok. Mivel az automatikus teljesítmény tesztelésnek nincs még igazán hagyománya, ráadásul ha végeznek is ilyet akkor azt sokszor a fejlesztő végzi, így nem lehet semmit se "alapnak" venni. Ez nem bizalmatlanság, de ha egy program funkcionálisan rosszul lett megírva akkor ugyanez feltételezhető a tesztkódról is. Ez egy ilyen világ:)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/07/06/terheleses_teszt_eredmeny_ellenorzese/full_commentlist/1#c6406880
Válasz erre: Terheléses teszt eredmény ellenőrzése
2009-07-06T15:15:05+02:00
2009-07-06T15:15:05+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
Ha Excel-lel kiszámították az eredményt, akkor az algoritmust implementálták Excelbe is. Ez az az eset, amikor az algoritmus eredményét hasonlítom önmagához. Ilyenkor mindig benne van a pakliban, hogy az algoritmus hibás, vagy ugyanazt a hibát követjük el a rendszer kódolása, és az Excel program készítése közben.<br />
<br />
Ez megint az az eset, hogy működhet, de tisztában kell lennie a hiba lehetőségével.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/07/06/terheleses_teszt_eredmeny_ellenorzese/full_commentlist/1#c6404880
Válasz erre: Terheléses teszt eredmény ellenőrzése
2009-07-06T12:41:33+02:00
2009-07-06T12:41:33+02:00
vicziani
http://blog.hu/user/254625
Üdv,<br />
<br />
Amit láttam és működőképes volt, hogy Excelben előállítottak manuálisan, de az Excel függvényeit használva (random, stb.) egy tonna adatot, Excel-lel kiszámították a választ, és azt ellenőrizték.<br />
<br />
Amúgy mik azok a "beégetéses tesztek"?
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/06/30/jonak_tunik_vagy_jo_megoldas/full_commentlist/1#c6402398
Válasz erre: Jónak tűnik, vagy jó? MEGOLDÁS
2009-07-06T09:31:27+02:00
2009-07-06T09:31:27+02:00
tvk
http://blog.hu/user/105566
Kíváncsi vagyok rá hogy miért nem kell ellenőrizni a válaszokat terheléses teszt esetén. Legalább olyan szinten, hogy 200-OK jön-e vissza vagy nem (webalkalmazás esetben).<br />
<br />
Sokminden nem volt leírva. Kérdés hogy mi az amit alapnak kell venni és mi az amit nem. Ilyen alapon az is kimaradhat a leírásból hogy "alacsony terhelésnél kólát öntöztünk a szerverbe". Én meg alapnak veszem hogy nem volt ilyen eset és én vagyok a naív.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/06/30/jonak_tunik_vagy_jo_megoldas/full_commentlist/1#c6396615
Válasz erre: Jónak tűnik, vagy jó? MEGOLDÁS
2009-07-05T14:03:52+02:00
2009-07-05T14:03:52+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/06/30/jonak_tunik_vagy_jo_megoldas?fullcommentlist=1#c6389617" class="reply_nick_105566" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 6389617 );">@tvk</a>: Azt, hogy a szoftver jól működik a funkcionális tesztekkel teszteltük.<br />
<br />
A terheléses teszteknél csak a válaszidőket néztük. Ezt is írtam le a blogba.<br />
<br />
Akik "alapnak vették, hogy helyes válaszok jönnek vissza a kérések 100%-ában, ami bitre le van ellenőrizve", azok éles esetben is ebbe a hibába eshetnek például amikor minőségbiztosítási feladatként ellenőrizni kell egy terheléses teszt eredményeit.<br />
<br />
Nem volt leírva, hogy ellenőriztük a funkcionális megfelelést terheléses teszt során, tehát azt kell feltételezni, hogy nem ellenőriztük.<br />
<br />
És hogy miért nem? Azt hiszem most nekiállok, és megírom erről a holnapi blogot.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/06/30/jonak_tunik_vagy_jo_megoldas/full_commentlist/1#c6389617
Válasz erre: Jónak tűnik, vagy jó? MEGOLDÁS
2009-07-04T12:15:54+02:00
2009-07-04T12:15:54+02:00
tvk
http://blog.hu/user/105566
Mondjuk szerintem többen is alapnak vettük, hogy helyes válaszok jönnek vissza a kérések 100%-ában, ami bitre le van ellenőrizve.<br />
<br />
Nem is értem ezt a tesztelési stratégiát. Azt gondolnám hogy ha nem 100%-ban jók a válaszok akkor a rendszer nem funkcionál: nincs sok értelme boncolgatni a terhelési görbét. A jó és rossz válaszok eloszlásának ismerete nélkül pedig egyáltalán nincs értelme.
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/06/30/jonak_tunik_vagy_jo_megoldas/full_commentlist/1#c6379533
Válasz erre: Jónak tűnik, vagy jó? MEGOLDÁS
2009-07-03T10:23:10+02:00
2009-07-03T10:23:10+02:00
PeterBogyo
http://blog.hu/user/40242
<a href="http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/06/30/jonak_tunik_vagy_jo_megoldas?fullcommentlist=1#c6369179" class="reply_nick_264813" onclick="javascript:if ( typeof followCommentReply != 'undefined' ) return followCommentReply( 6369179 );">@Verhás Péter</a>: most szabadságon leszek, de a 13.i héten bemegyek érte ha az emgfelelő, mert ez egy jó könyv:)
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/06/30/jonak_tunik_vagy_jo_megoldas/full_commentlist/1#c6369179
Válasz erre: Jónak tűnik, vagy jó? MEGOLDÁS
2009-07-02T11:03:47+02:00
2009-07-02T11:03:47+02:00
Verhás Péter
http://blog.hu/user/264813
Gyere! Itt a könyv:<br />
<br />
<a rel="nofollow" href="http://twitpic.com/913a7">twitpic.com/913a7</a>
https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/2009/06/30/jonak_tunik_vagy_jo_megoldas/full_commentlist/1#c6368112
Válasz erre: Jónak tűnik, vagy jó? MEGOLDÁS
2009-07-02T09:51:22+02:00
2009-07-02T09:51:22+02:00
PeterBogyo
http://blog.hu/user/40242
köszönöm, köszönöm...<br />
<br />
Amúgy magam is futottam bele hasonlóba.<br />
Kaptam egy előre megírt terheléses tesztet egy külső fejlesztőtől. Először megnézem és nagyon boldog voltam, hogy <br />
1. nem nekem kell megírni<br />
2. nagyon jól futott kb 2-3 sec alatt jött mindig a válasz<br />
<br />
Aztán gyanakodni kezdtem, mert a userek akik kézzel teszteltétk, azt mondták, hogy lassú (illetve nem ezekkel a szavakkal, csak azt mágsem írhatom ide h qr.vaxar) <br />
<br />
Szóval futtatam még tesztet és feltűnt, hogy a hálózati forgalom minimális alig pár byte pedig a script szerint egy nagyobb lekérdezés futott éppen. Szóval belementem a scriptbe és kiderült, hogy semmilyen ellenőrzés nincse na visszatérő adatra. Egy darab stringet sem figyelnek, hogy megjelenik a válaszban. <br />
<br />
Innentől már könnyű volt a dolgom, beleírtam egy figyelést és hopp 3 vuser után már meg is akadt a dolog, lényegében alkalmatlan volt tömeges munkára:) Aztán 1 hónap múlva jött a már működő program és hozzá a már megfelelő terheléses script is<br />
<br />
Tanulság:<br />
1. ne örülj előre, mindig nézd meg scriptet ha azt vki más csinálja neked<br />
2. érdemes figyelni a user voice-ra mert gyakrna jók a meglátásaik<br />
3. ne egy adatot figylej csak (pl válaszidő) hanem mindig nézd hozzá az egyéb mért értékeket<br />
<br />
Ps: akkor mehetek átvenni vmikor a "jó megérdemelt" jutalmamat?:)