Csak a tesztemen keresztül!

Szakmai gondolatok informatikai rendszerek teszteléséről.

Gazda

Friss topikok

  • Akron: @Verhás Péter: Az ügyfeled a cég (vezérigazgatóval, Józsi nénivel) A cég ellenőrzi le és veszi át ... (2018.01.31. 14:09) Miért UAT
  • Verhás Péter: @ hrgy: Egy kicsit felhúztam magam, de sebaj. A lényegi állításokban igazad van, ám a személyekre... (2011.10.09. 00:25) A tesztelés nem mindenható
  • crix: Ez a hozzáállás. Sajnos most is. Aztán csodálkoztak itt a népek, amikor bevállaltam a hétvégi munk... (2011.10.05. 16:56) Újra fizetni kell
  • crix: és milyen specifikáció mentén ment át az ügyfél? elég blind? (2011.10.05. 13:41) Ügyfélteszt
  • fqqdk: fitnesse, concordion, és cucumber integráció lesz? (2011.03.05. 13:42) Automatizált tesztelés és üzleti tesztelés

Társblogok

Miért UAT

2010.03.06. 07:09 | Verhás Péter | 11 komment

Miért UAT az UAT? Mármint a User Acceptance Teszt, vagy magyarul felhasználói átvételi/elfogadási teszt. Mert ez a neve. Na de azon túl? Mert a felhasználó csinálja?

Hát nem. Nem a felhasználó csinálja. Nem csak ő csinálja.

Itt kérem 3 betű van: U, A és T. A 'T'-t a user felhasználó csinálja. De az 'A'-t nem. Azt az ügyfél teszi meg. Persze sok esetben az ügyfél és a felhasználó ugyanaz a személy. De nem ugyanaz az aktor. Más szerep.

Az ügyfél felhasználó használja a programot, dolgozik vele, de nem ő fizet, és ezért nem ő fogadja el a szállítás során. "Az az úr akinek van pénze" ... és fizet. Persze az ügyfél sem fogadja el a programot, ha a felhasználó nem tudja használni. Az ügyfélnek az kell, hogy a felhasználó dolgozzon.

De ne bukjon el egy átvétel, ha formon egy gomb színe nem piros, ha attól még a rendszer használható. Persze kijavítjuk. Mindent kijavítunk, de addig is át lehetne venni, és lehetne használni.

Szóval miért hívja az elfogadott terminológia UAT-nak? Mert technikai és kicsit sem üzleti szemléletű az informatika? Pedig nem ártana.

A bejegyzés trackback címe:

https://csakatesztemenkeresztul.blog.hu/api/trackback/id/tr981733302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.03.06. 16:49:13

"Az ügyfél használja a programot, dolgozik vele, de nem ő fizet..."

gondolom itt ezt akartad írni:

Az felhasználó használja a programot, dolgozik vele, de nem ő fizet...

tvk · http://kodzaj.blog.hu 2010.03.07. 13:20:02

Azt tapasztalom, hogy sok helyen az UAT csak egy eszköz az átvétel és a fizetés késleltetésére.

Néha olyan feature-ök lefejlesztését akarják kicsikarni az UAT után, amire eredetileg nem gondoltak, a következő körítéssel: "Oké hogy a specben nem volt explicite benne, de enélkül a rendszer használhatatlan."

Egyébként jó dolog az UAT, ha az összes fél korrekt.

Verhás Péter · http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu 2010.03.07. 13:40:27

@tvk: a fizetés késleltetésére...

Igen, van ilyen is, de ez nem a tesztelési blog témaköre. Tudnék én is mesélni...

De azért ezzel nem értek egyet. Lehet így is használni az UAT-ot, de nem ez az alapvető célja. Ha nem lenne UAT mi alapján veszi át az ügyfél a rendszert?

akocsis · http://akocsis.blog.hu 2010.03.08. 11:52:55

Valóban gond van az elnevezéssel.

Az első probléma, hogy az ügyfél és a felhasználó nem tudják, mi ez. Számtalan esetben kellett elmagyaráznom, hogy miért csináljuk ezt, mi a célja, és miért nem tudja az IT önállóan megcsinálni (mert a felhasználók ennek örültek volna).

A másik probléma, hogy habár ez tesztelés, de ez az a pont, amikor - sajnos - a felhasználó szembesül az elkészült termékkel.
Tudom, hogy erről nem a UAT tehet, de bizony sok ember vizuális típus. Ha elolvas egy doksit, attól még nem áll össze a fejében, de ha meglátja és kattintgat, akkor 5 perc alatt megérti. Na és ekkor jönnek az ötletek...

Szerintem az ügyfél-érettség egy fontos szintje, amikor már érti/tudja mi az a UAT és mit kell ott csinálnia.
Annyira fontos szint, hogy nem is engednék senkit se öltönyt vásárolni, amíg ezt nem keni-vágja.

Verhás Péter · http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu 2010.03.08. 12:12:58

"A másik probléma, hogy habár ez tesztelés, de ez az a pont, amikor - sajnos - a felhasználó szembesül az elkészült termékkel."

Ha ez így van, akkor az sales/projekt menedzsment hiba.

A projekt során a megfelelő fázisban meg kell győződni róla, hogy az ügyfél tudja, hogy mit rendelt, és tudja, hogy mit fog kapni. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy nem tudja, és nem lesz elégedett. Ennek vannak különböző módjai, de persze nincs egyedül üdvözítő megoldás.

Minden ilyen irányú tevékenység (kezdve a képernyő terveket bemutató ppt slide-októl, és akár prototípus fejlesztésig) költség. Minél részletesebben mutatja be, hogy mi is fog elkészülni, annál többe kerül. És meg kell találni azt a minimális költségű megoldást, ami már elég.

crix 2011.10.05. 16:50:17

@akocsis: abszolút egyetértek. Nagyon kellemetlen helyzet amikor a user először szembesül az új bevezetésre váró rendszerrel, és SEMMI nem működik. Aztán amikor meg olyat adunk át ami csak kicsit szebb, de minden kontrol kb ugyanott van, és minden hotkey működik akkor viszont a felhasználó hozzáállása maximálisan pozitív.

Gyula Madarasz 2016.05.31. 12:42:17

Ez szerintem hulyeseg: "Mert technikai és kicsit sem üzleti szemléletű az informatika? Pedig nem ártana."
- Az informatika sokszor uzleti szemleletu, es ez elegge art is! A vegtermek minosegeben legtobb esetben.. Maskeppen: Ha nem uzleti celbol keszitenenek szoftvereket, hanem azert, hogy hasznalhato legyen a 'user/felhasznalo' szamara elfogadott modon es informatikai minosegi szempontbol is elfogadottan, es talan nem azon menne a harc hogy 'uzleti szempotok' szerint legyen jo akkor talan lehet, hogy mindenki jobban jarna. Ez utobbi sok esetben egyaltalan nem azonos ugyanis a szakmai minoseggel es ez baj. Nem tesz jot mert:
- Az ugyfel abban a hitben fizet, hogy valami nagyon profi dolgot kapott pedig ez egyaltalan nem biztos,
- A fejlesztoceg hirneven sokszor csorba esik a minosegen aluli, de draga vegtermekek miatt,
- A programozok egy ido utan kihanyak a beluket is azert, amit kiadnak a kezuk kozul.
Persze ott az erem masik oldala: van aki szerint ezzel a filozofiaval nem lehet megelni, de az ne hivja magat informatikusnak, es legfokeppen ne akarka definialni az informatikat. Az informatika nem az uzletrol szol, ezert nem uzleti szemleletu. Az informatika technologiakrol es mernoki munkarol szol. Az uzletrol egeszen mas szakma gondoskodik, nem veletlenul NEM az informatikusok adjak el az informatikai termekeket. (szerintem)

Akron · http://e-vita.hu/dxn 2018.01.31. 10:49:45

Elég zavaros fejtegetés. A programozó szempontjából bizony az ügyfél a felhasználó és ő fizet (ki más?). Hogy az ügyfélnék fizikailag kik és hányan használják a programozó által készített felületet az miért kellene, hogy érdekelje a programozót??

Az ügyfél azaz felhasználó (user) egy jogi személyt jelöl és nem egy egyént.

Verhás Péter · http://csakatesztemenkeresztul.blog.hu 2018.01.31. 13:46:29

@Akron: A felhasználó a Józsi néni, aki a gép előtt ül. Az ügyfél pedig a vezérigazgató, aki esetleg soha az életben nem ül le az ügyviteli szoftver elé.

Akron · http://e-vita.hu/dxn 2018.01.31. 14:09:33

@Verhás Péter: Az ügyfeled a cég (vezérigazgatóval, Józsi nénivel)
A cég ellenőrzi le és veszi át a munkát (vagy sem).
Hogy cégen belül mi történik (személy szerint ki dönt) az ebből a szempontból nem lényeges.
süti beállítások módosítása